Monday, January 23, 2012

Kawan Fahmi


Tadi Fahmi terbangun. Malam dah lewat, dan Fahmi bercadang nak teruskan tidur. Tetapi mengingatkan pasukan kesayangannya, Arsenal, bakal menentang musuh ketat, dia bingkas bangun dan terus menuju ke Najath, warung mamak 24jam tu. Diikutkan, dia boleh saja nak tonton di rumah. Tapi Fahmi lebih suka menonton perlawanan di khalayak ramai, tenggelam dalam bingitan suara sokongan. Dia suka tu. 

Fahmi tunggang motornya. Jam tepat menunjuk pukul 12 malam. Dan seperti tahun-tahun terdahulu, letupan bunga api terus menerangi kegelapan malam. Chinese New Year. Fahmi tak pernah suka akan sambutan begini sejak kecil lagi. Bagi Fahmi, kegelapan malam itu sudah cukup indah. Cahaya bulan itu sudah cukup terang. Tak perlu dicemari dengan letupan cahaya yang hanya mencemari alam. Ya, dia seorang pencinta alam; seorang appreciator ciptaan tuhan.



Sampai saja di Najath, Fahmi tercari-cari rupa yang dia kenal. Tak kan lah nak duduk sensorang, ye dak? Tak sampai 5 saat, mata dia ternampak satu wajah yang dia kenali, wajah dari masa silam. Fahmi ternampak Zafran, kawan sekelas darjah 1 dulu. Bukan mereka tak rapat, tapi dalam setahun tu, ada la terserempak 3-4 kali. Mereka berlainan sekolah menengah dulu, dan semenjak habis SPM, inilah kali pertama mereka berjumpa kembali.

"Hoi Zafran!"
"Wah ko main hoi je..nasib baik ingat nama aku lagi..hehe"
"Tahan la dari ko..ntah ingat aku lagi ke tak" 
"Alah Fahmi, jangan nak buat tacing la kat sini..haha" 



Melihat Zafran sedang duduk dengan seorang rakannya, Fahmi join mereka. Zafran juga seorang penyokong tegar Arsenal. Perbualan mereka tak kekok. Mereka berbual seakan-akan mereka berjumpa setiap hari. Topik perbualan berubah dari tempat belajar, hingga impian hendak ke stadium Emirates. 2 jam berlalu tanpa sedar, dan Arsenal kalah. Siut. 

Begitulah masa, berlalu dengan cepat tanpa kita sedari. Tapi persahabatan tak pernah luput dek masa. Sebab itulah Fahmi tak menggunakan istilah "kawan lama". 

Tapi Fahmi tetap kecewa sebab Arsenal kalah.

"Kena bahan la jawabnya nanti kat kampus. Cis." - Fahmi bermonolog sendiri.


2 comments:

  1. tolong bertenang.


    kau patut dah boleh agak dari awal,bukan?

    ManU haruslah menang.


    lembab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau..kejam.

      Aku harap next time kau minum sirap nanti, ada semut terkapai-kapai dalam tu. Huh!

      Delete