Sunday, June 19, 2011

Manusia itu Menarik

It's good to be human.

Hari ni macam biasa, aku letak kerja sekolah yang bertimbun atas meja sebagai motivasi. Masa aku tengah duduk nak ready nak buat tu, aku teringat yang hari ni Ahad. Public holiday. Jika aku buat kerja sekolah hari ni, maka, aku akan melawan kerajaan yang menetapkan hari ni hari cuti, untuk berehat. Bukan bekerja. Jika aku buat jugak, aku akan jadi seorang Anarchist. Tak pun, rebellist.Nanti kerajaan akan hantar secret agents untuk menangkapku, dan nama aku akan tertera dalam "Malaysia's most wanted criminals list". Mungkin Jack Bauer dari rancangan 24 akan masuk campur.

Ya, aku terlalu banyak berfikir.

Untuk mengubati kebosanan, aku pun keluar dari rumah. Bila dekat bandar, aku lihat ramai orang sedang menjalani kehidupan mereka. Ada yang shopping, ada yang lepak bersama kawan, ada yang dating. Tapi aku menganggap yang berdating tu mesti dah kahwin, walaupun muka mereka agak muda, dan juga merupakan junior di sekolah aku. Kita kena lah bersangka baik kan.




Setiap muka yang aku lihat, buat aku terfikir. Di sebalik setiap wajah mereka, mesti ada cerita yang tersindiri. Di mana mereka tinggal, apa tujuan hidup mereka, impian dan harapan. Sungguh, manusia merupakan ciptaan tuhan yang paling menarik. Juga, sebaik-baik ciptaan yang maha Esa. Setiap senyuman, setiap kekesalan yang terpampang, mesti ada sebabnya. kadang-kadang aku terfikir :

"Aku nak tegur dia, dan tanya kenapa dia tersenyum"

or

"Dia nampak sedih. Aku nak dengar masalah dia lah"

Tapi, niat aku tu tak pernah terlaksana pun. Heh. Ye lah, bayangkan, kau tengah bersedih atau tersenyum dekat public. Lepas tu, ada orang yang kau tak pernah nampak pun, datang tegur kau. Tak ke pelik? Tapi, aku nak dunia yang macam tu. Satu dunia di mana semua orang ambil berat antara satu sama lain. Dunia sekarang, ada adik-beradik sendiri pun jarang bertegur.


Itu lah sebab kenapa kita digelar, umat akhir zaman.


**Tapi, perempuan kena lah ada sikap malu. Jangan main tegur je okay. Hanya lelaki je harus berani bertegur sapa. Ya lah, kalau tak tegur, macam mana nak kenal. Kalau tak kenal, macam mana nak masuk meminang. 

Kihkih.



5 comments:

  1. nice entri haahahha.. x kenal maka x cinta haha xpe amir aku memang seorang yg pemalu heheeh

    ReplyDelete
  2. entry paling best penah dibaca.

    ReplyDelete
  3. tegur je kang melepas. kau juga yg rugi encik bumbung

    ReplyDelete
  4. prempaun zaman skg kn sikit , jd perempuan la kne tegor laki . hahakhak . (ape bnda tah aku merapu ni ) hik3 :p

    ReplyDelete