Wednesday, June 1, 2011

Aku Harap.

Assalamualaikum.

Dalam tak sedar, dah masuk bulan Jun. Aku selalu rasa masa tu berlalu dengan cepat. Walau terkadang aku rasa baru saja aku kenal wajah ibu. Bila dikenang balik, memang terlalu banyak kesilapan yang aku lakukan; kebanyakannya disengajakan.


Aku dipeluk nafsu dunia.
Hanya ingat tuhan ketika buntu.

Aku malu mengenang diri aku yang sebegitu.
Aku diberi kurniaan hidup oleh-Nya. Tapi aku selalu menyalah gunakan anugerah ini. Sempurna akal dan tubuh. Tapi mana perginya ibadahku? Leka dengan mainan dunia. Ibadah dibuat secraa leka. Hidup bagai tiada arah tuju.

Apabila kakak ku pulang ke rahmatullah, baru ku sedar akan tujuan aku hidup. Yang pergi tak akan kembali. Tetapi kita yang masih hidup masih perlu teruskan perjuangan. Time waits for no man. Aku tahu, aku masih muda. Masih tak kenal asam garam dunia. Tapi tak bermakna aku akan hidup lama. Ajal akan datang bila-bila masa, kerana ia sesuatu yang pasti. Aku selalu mengharap tuhan akan mengampunkan dosa-dosaku yang tak terkira. Sedangkan ada manusia yang pernah beribadat beratus tahun lamanya dejanjikan neraka, apatah lagi aku?

Sumpah, aku takut.

Dalam tahun ni, banyak juga yang telah aku pelajari. Aku cuba sehabis baik untuk memperbaiki diri. Tetapi dosa itu tetap lekat dengan diri aku. Masa lampau yang hitam. Aku dalam proses untuk mengikis perkara-perkara itu dari hidupku. berusaha mengekang nafsu. Cuba mencari jalan yang betul. Dunia kini sudah nazak. Maksiat sini-sana. Ada yang bangga apabila melakukan maksiat. Adakah mereka tidak malu? Terjerumus dalam perkara sebegitu. Ya Allah, jauhkan lah aku dari segala yang buruk itu.




Dalam bilik aku, ada sebuah jam. Warna biru. Setiap pagi aku melihatnya, aku merasakan bahawa terlalu banyak yang telah dibuang begitu saja. Tetap apabila ia berdetik, aku tahu aku masih ada masa. Masa untuk perbaiki diri ini. Dan itu beri aku semangat untuk terus berdiri; meskipun banyak masalah yang membelenggu diri ini.

InsyaAllah, segalanya akan baik saja.
Amin.

5 comments:

  1. kadang2 kita terleka.
    kadang2 kita terlena.
    tidak sedar diri dimamah usia.
    namun dunia belum habis diteroka.
    sempatkah kita?

    dill.

    ReplyDelete
  2. dgn berkat keimanan amir .. gud luck huhuaku pon ade wat dosa bah selama nie hurm... kita boleh berubah.. namun seringkali syaitan iblis akan menghasut dan membisik kata2 halus ditelinga kita.. yg akhirnya menjebakkan kita ke lembah dosa...

    ReplyDelete
  3. "The man who decided to change on the 12th hour dies on the 11th."

    ReplyDelete