Tuesday, June 14, 2011

Bila Pesbuk dan Yahoo Messenger minum kopi bersama

Pada pagi yang sunyi..Yahoo Messenger menjadi agak bosan, lalu dia pun pergi ke rumah Facebook..itu lah..dah bosan nak pergi mengacau orang lain pulak..cuba la bawak mengaji ke..jangan...jangan judge YM tersebut. Maka, berlakulah perbualan antara mereka.

YM : Yo pesbuk, wasap?

Pesbuk : Amboih YM..kite ni orang Islam, patutnye kau bagi la salam dulu tadi..

YM : Pandai kau berkata ye. Ni aku nak cakap satu benda. Kongratulesen sebab dah jadi popular sekarang. Dulu orang suka pakai aku je kalau nak chat atau buang masa. Sekarang dah ramai yang lupe aku.

Pesbuk : YM..jangan la begitu. Kan ada lagi orang yang guna kau. Sebagai contoh, pemilik blog ni. Walaupun dia lagi suka luangkan masa dengan aku, dia tak pernah lupa kau tau..

YM : hmm..ye la tu. Dulu, pemilik blog ni selalu gune saya kalau nak mengorat berbincang hal agama dengan rakan siber. Sekarang dia tak macam dulu dah.

Pesbuk : Alolo..takmo merajuk ok. Ni, bini saya dah bawak teh ni..jemput minum..








Sejak kebelakangan ni, aku dah jarang bukak YM.. entah kenapa. Mungkin sebab benda 1st yang aku akan buat kalau bukak komputer is on9 fb..eh salah..bukan bukak komputer. Aku pun tak tau apa istilah sebenar..misteri dunia..mungkin jiran aku, Pak Derih tahu akan jawapannya. Tapi, sejak insiden aku mengenyitkan mata ke arah anak daranya..hubungan kami tak seperti dulu.. Padahal ada habuk masuk dalam mata aku..siutt..

Aku juga rasa ingin menjauhkan diri dari pesbuk..masa yang aku luangkan di laman web itu boleh digunakan untuk buat benda lain, seperti memanjat gunung Everest; tak pun, gunung Kinabalu pun jadi lah. Kenapa aku mahu memanjat gunung? Kerana dari apa yang aku dengar, udara di atas sana sangat sejuk. Disebabkan aku tak mampu untuk beli air kondisioner, aku hanya mampu menghirup udara segar di sana.. Kenapa cuaca sekarang semakin panas? Aku salahkan mereka yang membuang sampah merata-rata. Jelas sekali pengguna kenderaan seperti aku tak menyumbang kepada pencemaran alam..

Oh ye. Korang dapat tak mesej dari entri kali ni? Ya..mesejnya ialah kita haruslah membuka laman web pesbuk di atas gunung Everest. Jangan risau, aku yakin line uniFi ada di atas sana. Sam mukatembok menggunakan uniFi. Anda bila lagi?

Muka Juvana

7 comments: